Kitul de evaluare logopedică, autori Laura Hărdălău și Loredana Bejan, este un set de materiale destinat evaluării complexe a limbajului oral la copii, dar poate fi utilizat și de către părinți, pentru formarea, exersarea sau verificarea anumitor achiziții din aria comunicare – limbaj.
Kitul conține 3 cartoane mari (format A4), refolosibile, 15 cartonașe mari și 54 de cartonașe mici, pentru evaluarea/exersarea vocabularului și a structurării gramaticale a vorbirii, prin care pot fi examinate/ consolidate:
– structurile perceptiv-motrice: formă, culoare, mărime, schema corporală, orientarea temporală (zilele săptămânii, ora, anotimpurile, lunile anului, momentele zilei), orientarea spațială;
– numerația până la 10, recunoașterea cifrelor și a numărului 10;
– operarea cu contrarii (cuvinte opuse);
– pronumele personale;
– acțiuni și timpul verbelor (trecut, prezent, viitor).
Kitul conține și o broșură de prezentare, cu sugestii de aplicare a materialelor, o fișă de evaluare a pronunției (o listă de cuvinte, cu toate sunetele limbii române, aflate în cuvinte în poziție inițială, mediană și finală) și un model de fișă logopedică, în care pot fi notate rezultatele evaluării.
Cum am precizat, kitul poate fi utilizat – cu puțină imaginație – și pentru atingerea altor obiective, în afara celui pentru care a fost creat (de evaluare a limbajului oral). Iată câteva exemple:
- Am folosit fișele ilustrate cu numerele 1 -10 (elefanții și pânza de păianjen) pentru două exerciții în terapia dislaliei: un exercițiu de consolidare a sunetului „l” și un exercițiu de diferențiere a sunetelor „z-j”, cântând cântecul „Un elefant se legăna/ Pe o pânză de păianjen…”.
- Am folosit fișele ilustrate cu pronumele personale în terapia retardului de limbaj, ca exercițiu de extensie a vorbirii de la cuvânt la propoziție, copilul asociind ușor cele 2 imagini (una cu pronumele și alta cu acțiunea) și formulând, astfel, propoziții simple.
- Am combinat fișele cu pronume, timpurile verbelor și acțiuni în terapia disgrafiei, pentru exerciții de scriere, în care copilul a conjugat verbul, observând modificarea cuvintelor în funcție de persoana care acționează și timpul acțiunii.
Pentru cei care găsesc acest material util și doresc să-l achiziționeze, îl găsiți aici: Kit de evaluare logopedică.