Corectarea pronunției – fișe de lucru


„Corectarea pronunției – fișe de lucru” este un e-book pentru terapia dislaliei, pe care am reușit să îl finalizez după 3 ani de lucru. Este adevărat că am avut și alte proiecte în acest timp, dar mi-am dorit mult să termin această carte și să o pot folosi integral în cabinet ca instrument de lucru, pentru că am creat-o în primul rând pentru mine. Probabil logopezii cunosc nevoia de a fi veșnic în continuă căutare a celor mai bune materiale pe care să le utilizeze în terapia logopedică. De-a lungul timpului, am adunat multe fișe de lucru pentru corectarea sunetelor deficitare, dar nu exact ce aveam nevoie.

Un sunet deficitar nu se corectează într-o singură ședință, ci presupune multe exerciții de pronunție reflectată sau independentă a sunetului. Introducerea sunetului în cuvinte se face, de asemenea, progresiv, de la simplu la complex, ceea ce presupune un material verbal și vizual variat, o succesiune logică a exercițiilor și multe modalități de a le realiza, pentru evitarea monotoniei.

Volumul de față cuprinde fișe de lucru (cu imagini de colorat), pentru corectarea sunetelor care pot fi afectate în Dislalie: F, V, C, G, H, S, Z, Ț, Ș, J, CE, CI, GE, GI, L și R. Fișele sunt concepute în conformitate cu etapele de corectare și vizează consolidarea, diferențierea și automatizarea sunetelor în vorbirea independentă, adică 4 din cele 5 ședințe în care se corectează un sunet deficitar, după etapa de emitere.

De ce o carte cu imagini de colorat? Pentru că majorității copiilor le place să coloreze, iar pentru mine – ca logoped – prezintă avantajul de a favoriza formarea deprinderii de pronunție corectă a sunetului, atenția copilului focalizându-se pe colorat. Imaginile sunt multiple și permit exersarea sunetului în diferite poziții și combinații vocalice și consonantice. Evident, fișele pot fi folosite și doar ca material verbal (fără a fi colorate) sau ca temă pentru acasă. Școlarii pot opta pentru scrierea cursivă a cuvintelor desemnate de imagini, evidențiindu-se, astfel, eventualele transpuneri în scris ale tulburării de pronunție.

M-am străduit ca imaginile alese să fie recognoscibile, să facă parte din vocabularul activ al copiilor cu vârsta cuprinsă între 4 și 9 ani, scopul acestor fișe fiind exersarea și corectarea pronunției, nu dezvoltarea vocabularului. Pentru evitarea oricăror dificultăți de recunoaștere a imaginilor, fiecare fișă conține, în partea de jos a paginii, și cuvintele scrise (ca indicii pentru logoped sau pentru copiii școlari care au parcurs perioada abecedară).

În etapa de diferențiere a sunetului, am conceput fișele după criteriul asemănării fonetice (sunete surde sunete sonore) sau al punctului de articulare apropiat. Diferențierea se va realiza, preponderent, în cuvinte paronime sau în cuvinte care conțin ambele sunete. Pentru automatizarea pronunției corecte, copilul va răspunde la întrebări sau va descrie imaginile, formulând propoziții cu frecvență mare a sunetului.

Cartea conține 98 de pagini, format A4. Iată cuprinsul:

  • Sunetul F inițial (urmat de vocală)
  • Sunetul F inițial (urmat de consoană)
  • Sunetul F median (intervocalic)
  • Sunetul F median (lângă consoană)
  • Sunetul F final
  • Diferențierea sunetelor F și P
  • Automatizarea sunetului F
  • Sunetul V inițial (urmat de vocală)
  • Sunetul V median (intervocalic)
  • Sunetul V median (lângă consoană)
  • Sunetul V final
  • Diferențierea sunetelor V și B (paronime)
  • Diferențierea sunetelor F și V (paronime)
  • Automatizarea sunetului V
  • Sunetul C inițial (urmat de vocală)
  • Sunetul C median (intervocalic)
  • Sunetul C median (precedat de consoană)
  • Sunetul C final
  • Sunetul C în grup consonantic
  • Sunetul C repetat
  • Diferențierea sunetelor C și T (paronime)
  • Diferențierea sunetelor C și T (ambele sunete în cuvânt)
  • Automatizarea sunetului C
  • Sunetul G inițial (urmat de vocală)
  • Sunetul G median (intervocalic)
  • Sunetul G median (precedat de consoană)
  • Sunetul G în grup consonantic
  • Sunetul G final
  • Diferențierea sunetelor G și D (ambele sunete în cuvânt)
  • Diferențierea sunetelor C și G (paronime)
  • Automatizarea sunetului G
  • Sunetul H inițial (urmat de vocală)
  • Sunetul H median și final
  • Sunetul S inițial (urmat de vocală)
  • Sunetul S inițial (urmat de consoană)
  • Sunetul S median (intervocalic)
  • Sunetul S median (urmat de  consoană)
  • Sunetul S final
  • Automatizarea sunetului S
  • Sunetul Z inițial             
  • Sunetul Z median
  • Sunetul Z final
  • Diferențierea sunetelor S și Z
  • Automatizarea sunetului Z
  • Sunetul Ț inițial            
  • Sunetul Ț median  
  • Sunetul Ț final        
  • Diferențierea sunetelor S și Ț
  • Automatizarea sunetului Ț     
  • Sunetul Ș inițial
  • Sunetul Ș median (intervocalic)
  • Sunetul Ș median (urmat de consoană)           
  • Sunetul Ș final       
  • Diferențierea sunetelor S și Ș 
  • Automatizarea sunetului Ș        
  • Sunetul J inițial        
  • Sunetul J median
  • Sunetul J final        
  • Diferențierea sunetelor Ș și J
  • Diferențierea sunetelor J și Z
  • Automatizarea sunetului J
  • Sunetul Ce inițial    
  • Sunetul Ce median
  • Sunetul Ce final       
  • Sunetul Ci inițial     
  • Sunetul Ci median
  • Sunetul Ci final     
  • Diferențierea sunetelor Ce/Ci și Ș
  • Diferențierea sunetelor Ce/Ci și Ț
  • Automatizarea sunetelor Ce-Ci    
  • Sunetul Ge/Gi inițial    
  • Sunetul Ge/Gi median    
  • Sunetul Ge/Gi final
  • Diferențierea sunetelor Ce/Ci și Ge/Gi
  • Diferențierea sunetelor Ge/Gi și J
  • Automatizarea sunetelor Ge-Gi       
  • Sunetul L inițial
  • Sunetul L median (intervocalic)
  • Sunetul L median (lângă consoană)
  • Sunetul L final
  • Sunetul L în grup consonantic
  • Automatizarea sunetului L
  • Sunetul R inițial
  • Sunetul R median (intervocalic)
  • Sunetul R median (urmat de consoană)
  • Sunetul R final
  • Sunetul R în grup consonantic (posterior)
  • Sunetul R în grup consonantic (anterior)
  • Sunetul R repetat
  • Diferențierea sunetelor R și L (paronime)
  • Diferențierea sunetelor R și L (ambele sunete în cuvânt)
  • Automatizarea sunetului R

Acest set de fișe de lucru vă poate acoperi într-un mod eficient, îndeplinind obiective terapeutice concrete, o parte a ședinței terapeutice în Dislalie, fără a fi nevoie să improvizați alte fișe. Sper ca acestă lucrare să vă ușureze procesul terapeutic și să vă aducă satisfacții, pe măsura meticulozității cu care a fost concepută! Dacă veți combina o fișă de lucru, un joc (cu jetoane) și un joc pe calculator, de exemplu, aveți toate ingredientele pentru reușita oricărei ședințe terapeutice de consolidare, diferențiere sau automatizare a pronunției corecte!

Cartea poate fi utilizată și de către părinți, ca suport verbal și vizual pentru exercițiile de consolidare a actului terapeutic, atât de necesare în corectarea pronunției, dar o pot folosi și dacă nu dispun de serviciile unui logoped și încearcă singuri să-și ajute copiii.

Dacă doriți să o achiziționați, prețul cărții electronice este 80 lei, plata cu cardul sau prin transfer bancar în contul IBAN RO54BTRLRONCRT0601401401, Banca Transilvania, titular cont Petrea Maria-Ramona.

Distribuie articolul:

Întrebări sau comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Logorici – oferta de servicii și produse logopedice

Mă găsești și aici

Notificări prin email

Introdu adresa de email și vei primi notificări când vor fi publicate articole noi.

Mapa sunetului Ș

Arhive

Mapa sunetului R

Categorii

Mapa sunetului S

Corectarea pronunției – fișe de lucru

Traducere

Nu puteți copia conținutul acestei pagini!

error

Iți place blogul? Abonează-te pentru a afla noutățile!