„Răspunsul Da/Nu – Scene de toamnă” este un joc logopedic pentru dezvoltarea limbajului receptiv, conceput pentru copiii cu retard de limbaj, tulburări din spectrul autismului sau cu tulburări în dezvoltarea cognitivă. Firește, jocul poate fi utilizat și de către copiii neuro-tipici, cu evoluție normală a limbajului.
Materialul conține o planșă de joc, 2 buline cu răspunsuri, 10 scene de toamnă și 10 jetoane cu întrebări, la care copilul trebuie să răspundă prin DA sau NU, așezând pe planșa de joc una dintre bulinele cu semnul convențional pentru afirmativ și negativ.
Cum procedați?
- Tipăriți materialul A4 color;
- Laminați planșele;
- Decupați cele 2 buline de răspuns, cele 10 scene și cele 10 jetoane cu întrebări;
- Așezați pe planșa de joc prima scenă și adresați copilului, pe rând, câte o întrebare de pe jetonul corespunzător;
- Copilul va răspunde cu Da sau Nu, așezând bulina corespunzătoare pe planșă.
Prin acest joc cu întrebări, veți putea exersa o multitudine de obiective, care vizează limbajul – atât la nivel receptiv, cât și expresiv. Puteți utiliza jocul atât ca situație de învățare, cât și ca probă de evaluare. Pentru a răspunde corect, copilul trebuie să aibă în vocabularul pasiv noțiuni din diferite categorii (îmbrăcăminte, persoane, încălțăminte, animale etc), trebuie să aibă formate conduitele perceptiv-motrice de culoare, mărime, cantitate, să aibă preachiziții de orientare spațială și temporală, să cunoască anotimpurile și noțiuni despre vreme, să discrimineze între întrebări de tipul cine?, ce?, câți?, cum? etc, să cunoască emoțiile și expresiile faciale de bază. Așadar, prin acest joc veți putea exersa/evalua toate aceste obiective, dar și atenția, percepția vizuală, raționamentul și gândirea critică.
Pentru o evaluare eficientă, vă recomand să notați pe o foaie răspunsurile greșite (ex. 3b, 3e, 3m…), pentru a ști ce noțiuni trebuie să mai exersați cu copilul.
Pentru copiii cu TSA, la care răspunsul Da/Nu este mecanic, inadecvat și nu reflectă contextul întrebării, suportul vizual este esențial și îi va ajuta nu doar să înțeleagă conceptele de „Da” și „Nu”, dar și să discrimineze corect situațiile în care trebuie să răspundă afirmativ sau negativ. Scenele pot fi utilizate și în etapa de dezvoltare a discursului narativ (copilul va povesti ce vede în fiecare scenă). Copiii școlari pot exersa citirea pe jetoanele cu întrebări și scrierea (scriind pe caiet răspunsul complet (Ex.: Da, copiii adună frunzele).
Materialul este conținut premium și poate fi descărcat prin abonament. Dacă vi se pare util, vă aștept în Club Logorici!