Cuvinte-silabe-litere


„Cuvinte-silabe-litere” este un material cu fişe de lucru pentru exersarea scrierii şi citirii cuvintelor. Conţine 27 de fişe, care îi vor ajuta pe micii şcolari (6-9 ani) să înţeleagă modul de alcătuire a cuvintelor: cuvintele sunt formate din silabe, iar silabele din sunete (când le pronunţăm), respectiv litere) când le scriem/citim.

Obiective: dezvoltarea abilităţilor de procesare fonologică, exersarea analizei şi sintezei fonetice la nivelul cuvântului, scrierea şi citirea corectă a cuvintelor mono şi plurisilabice.

Fiecare fişă conţine un cuvânt ilustrat şi analiza cuvântului (modul în care cuvântul se desparte în silabe şi silabele în litere), sub formă de tabel cu rânduri colorate diferit, pentru a fi mai uşor de înţeles. Imaginea cuvântului este alb-negru şi poate fi colorată. Pentru citirea silabelor, am optat pentru literele mari ale alfabetului, în timp ce coloana literelor este scrisă cu litere mici de tipar, pentru a facilita asocierea literelor mici şi mari cu sunetul corespunzător. Am ales cuvinte în care numărul de silabe variază de la 1 (cuvinte monosilabice) la 5, iar alcătuirea silabelor are pattern-uri diferite (o vocală, o silabă directă c+v, o silabă inversă v+c, o silabă închisă c+v+c etc), pentru a permite copilului să exerseze şi să înţeleagă procesul de analiză şi sinteză fonetică în contexte diferite.

Fişele pot fi folosite atât în etapa de învăţare, cât şi ca fişe de evaluare.

Sugestii de lucru:

  • Listaţi fişele în format A4 color
  • În etapa de învăţare: 1. ca exerciţiu de analiză fonetică: denumiţi imaginea; despărţiţi cuvântul în silabe, cu mâna sub bărbie sau bătând din palme; identificaţi numărul de silabe (căsuţe) pe rândul roz, asociind sunetul cu litera mare de tipar; identificaţi sunetele care alcătuiesc fiecare silabă pe rândul mov, asociind sunetul cu litera mică de tipar. 2. ca exerciţiu de sinteză fonetică: citiţi întâi literele (rândul mov), realizaţi sinteza literelor în silabe (rândul roz), apoi sinteza silabelor în cuvânt (imagine).
  • În etapa de evaluare: 1. îndoiţi fişele astfel încât tabelul cu silabe şi litere să fie pe spate. Cereţi copilului să scrie pe caiet denumirea fiecărei imagini (cu litere de tipar sau cursive) şi să despartă cuvântul în silabe. Întoarceţi partea îndoită a fişelor şi puneţi copilul să se verifice, corectând eventualele greşeli; 2. Listaţi materialul cu fişele şablon şi cereţi copilului să scrie pe primul rând cuvântul despărţit în silabe, iar pe al doilea rând cuvântul pe litere.

  • Fişele pot fi exersate şi sub formă de joc: decupaţi tabelele pe cele 2 rânduri (silabe şi litere), amestecaţi-le şi cereţi copilului să le selecteze şi să le aşeze sub imaginea potrivită, pe şablon.

Descarcă aici fișele-șablon: Cuvinte-silabe-litere – șabloane

Distribuie articolul:

Întrebări sau comentarii

2 comments on “Cuvinte-silabe-litere

Io imparo liunguo italiano

Reply

Îmi pare rău, materialele sunt disponibile doar în limba română!😞

Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Logorici – oferta de servicii și produse logopedice

Mă găsești și aici

Notificări prin email

Introdu adresa de email și vei primi notificări când vor fi publicate articole noi.

Mapa sunetului Ș

Arhive

Mapa sunetului R

Categorii

Mapa sunetului S

Corectarea pronunției – fișe de lucru

Traducere

Nu puteți copia conținutul acestei pagini!