În luna octombrie vă propun două cursuri pentru specialiști, care vizează Tulburările din spectrul autismului.
Primul curs (8 octombrie 2022) are tema „EVALUARE ȘI DIAGNOSTIC ÎN TULBURĂRILE DIN SPECTRUL AUTISMULUI” și se adresează în special logopezilor. Tema a venit ca o necesitate, în urma cursurilor TSA susținute anterior, în care am constatat o anumită nesiguranță în privința procesului de evaluare logopedică a copilului cu TSA (care nu trebuie confundată cu evaluarea neuro-psihiatrică efectuată de medic).
Evaluarea logopedică a copilului cu TSA nu este efectuată în scopul de diagnoză decât în situațiile în care copilul este nediagnosticat și logopedul trebuie să stabilească un diagnostic prezumptiv, pe baza căruia să solicite, ulterior, diagnosticul medical. În această etapă, este necesar și diagnosticul diferențial, pentru a deosebi simptomatologia TSA de alte tulburări asemănătoare ca manifestare. Din acest motiv, voi prezenta în cadrul cursului câteva teste de screening și diagnostic TSA, pe care le voi detalia, oferind modelul completării lor.
Pentru copilul care are deja stabilit diagnosticul de TSA, evaluarea logopedică presupune examinarea tuturor laturilor limbajului verbal și nonverbal, a funcțiilor limbajului, a comportamentelor tipice sau atipice de comunicare, a profilului senzorial-perceptiv al copilului. În acest scop, voi prezenta în cadrul cursului mai multe teste și scale de evaluare, modul lor de aplicare, precum și procedura de colectare și interpretare a rezultatelor evaluării în fișa logopedică.
Detaliile cursului:
- Curs online (Google Meet)
- Durata: 5 ore (10-12,30; 13,30-16; pauză 12,30-13,30);
- Preț: 200 lei; reducere 20% pentru membrii Clubului Logorici cu abonament Logoped sau Mentorat (preț 160 lei);
- Cursul se adresează logopezilor, psihologilor, psihopedagogilor, studenților, masteranzilor, care doresc să aprofundeze tematica abordată;
- Formator: Petrea Maria-Ramona, logoped, 25 de ani de experiență profesională, 20 de ani de experiență în terapia logopedică a copilului cu TSA, gradul didactic I;
- Se acordă Diplomă de participare;
- Formular de înscriere: https://forms.gle/FgdQWX4zzYkiqVZj9
- Data limită a înscrierii: 6 octombrie 2022 (data plății);
- Plata se face în contul IBAN: RO54BTRLRONCRT0601401401 Banca Transilvania, titular cont: Petrea Maria-Ramona
Tematică:
1. Stabilirea diagnosticului
– criterii de diagnostic; simptome timpurii ale TSA
– diagnostic diferențial
– diagnostic medical vs diagnostic logopedic
– teste de screening și diagnostic (Testul M-CHAT, Chestionarul de screening pentru autism CDC, Testul E2 Rimland, Testul CARS, Scala ATEC).
2. Evaluarea logopedică a copilului cu TSA
– protocol de evaluare (Ce, cum, cât, când evaluez? Cum evaluez copilul nonverbal?)
– alegerea probelor și testelor (cum, când, de ce aleg o anumită scală sau test?)
– teste utilizate în evaluarea copilului cu TSA: Testul HELP, Scala Portage, VB-MAPP, ABLLS-R, Communication Matrix (se prezintă fiecare probă și modul de completare)
– evaluarea profilului senzorial-perceptiv (Chestionar pentru evaluarea tulburărilor de procesare senzorială)
3. Completarea fișei logopedice pentru copilul cu TSA și stabilirea programului de intervenție.
Cursanții vor primi suportul de curs și bateria de teste INTEGRAL.
Al doilea curs (15 octombrie 2022) este conceput în continuarea primului curs și are ca temă „TERAPIA LIMBAJULUI ȘI COMUNICĂRII ÎN TULBURĂRILE DIN SPECTRUL AUTISMULUI”. În acest curs, prezint detaliat și structurat programul terapeutic pentru recuperarea limbajului și comunicării copilului cu TSA. NU ABA, NU TEACCH, NU TERAPIE SENZORIALĂ, CI LOGOPEDIE! Logopedul nu este analist comportamental și nici nu este necesar să fie! Desigur, poate fi un avantaj să cunoască tehnicile anterior menționate și să le valorifice, dacă este cazul, în terapia logopedică. Dar este esențial să cunoască ariile de intervenție logopedică, să aibă un program logopedic clar structurat, cu obiective, metode, procedee specifice de recuperare a limbajului și comunicării, pe care să îl poată adapta în funcție de particularitățile fiecărui copil cu TSA pe care îl are în terapie.
Detaliile cursului:
- Curs online (Google Meet);
- Durata: 5 ore (10-12,30; 13,30-16; pauză 12,30-13,30);
- Preț: 200 lei;
- Cursul se adresează logopezilor, psihologilor, psihopedagogilor, studenților, masteranzilor, care doresc să aprofundeze tematica abordată;
- Se acordă Diplomă de participare;
- Formular de înscriere: https://forms.gle/YVTmzUM7n9DpAwcj6
- Data limită a înscrierii: 13 octombrie 2022 (data plății);
- Plata se face în contul IBAN: RO54BTRLRONCRT0601401401 Banca Transilvania, titular cont: Petrea Maria-Ramona
IMPORTANT! Cursul se va desfășura la data anunțată, pentru o grupă de 20 de cursanți. În caz contrar, cursul va fi amânat pănă la formarea grupei, data desfășurării fiind stabilită ulterior.
Tematică:
– PROGRAMUL TERAPEUTIC DE RECUPERARE A LIMBAJULUI ŞI COMUNICĂRII ÎN TSA
– obiectivele programului terapeutic
– etapele programului terapeutic
– TERAPIA CU CARACTER GENERAL
– TERAPIA SPECIFICĂ (prezentarea detaliată a programului)
Exemplificarea unor secvenţe din programul terapeutic (metode, tehnici, procedee de realizare):
1. Stabilizarea contactului vizual
2. Formarea abilității de comunicare funcțională
3. Organizarea situațiilor de comunicare verbală
4. Imitația verbală
5. Cum îl învățăm pe copil să răspundă la întrebări sociale?
6. Dezvoltarea deprinderilor de comunicare socială: menținerea conversației
7. Funcția reglatorie a limbajului: emoții (receptiv și expresiv); întrebări și răspunsuri cu funcție de autoreglare; exprimarea spontană a emoțiilor
8. Formarea și exersarea capacității de raționament verbal (ex. discriminarea itemilor care aparțin/ nu aparțin unei categorii)
9. Formarea și dezvoltarea discursului narativ (ex. relatarea evenimentelor trecute)
10. Reducerea/ eliminarea ecolaliei
11. Reducerea/ eliminarea comportamentelor-problemă
– TERAPIA SPECIFICĂ PENTRU COPILUL CU AUTISM NON-VERBAL
– Sistemul de semne manuale Makaton
– Sistemul pictografic Mayer-Johnson
1. Program de învățare a comunicării prin limbaj mimico-gestual
2. Program de învățare a comunicării prin schimb de imagini (PECS)
– PLANUL DE INTERVENȚIE PERSONALIZAT ÎN TSA (modele)
– STUDII DE CAZ; VIDEO (curs practic, interactiv)
– RESURSE BIBLIOGRAFICE
Am susținut deja acest curs în două serii și vă pot oferi ultimele feed-back-uri ale participanților, dacă aveți nevoie de recomandări.