noriel.ro

librex.ro

Rolul schemei corporale în dezvoltarea psihomotrică


Schema corporală cuprinde imaginea de sine, ca percepție și reprezentare mentală a propriului corp. Însușirea schemei corporale permite aprecierea relației între segmentele corpului și a raporturilor corpului cu mediul înconjurător. Cu cât schema corporală este mai bine conturată, cu atât mai clară este şi raportarea copilului la mediu (orientarea și organizarea în spațiu și timp), precum și raportarea la ceilalți.

Formarea schemei corporale parcurge 4 etape
(după Auguste De Meur):
• Descoperirea propriului corp – 0-2 ani (pe baza datelor senzoriale şi a sensibilităţii proprioceptive); copilul își descoperă propriul corp prin atingere, prin contact cu diferite elemente din mediu (apă, aer…), prin contact cu cei din jur, prin mișcare. De la 6 luni se formează imaginea în oglindă (copilul se recunoaște privindu-se în oglindă), ceea ce permite confruntarea cu propria identitate și construirea imaginii de sine.

• Cunoașterea părților corpului – 2-4 ani (apare după ce copilul ia cunoștință, global, de propriul corp). Copilul învață să identifice și să denumească părțile corpului la sine, pe o imagine, la altă persoană. Acum poate asambla piese tip puzzle care reprezintă schema corporală și poate desena un omuleț.

• Orientarea spațio-corporală – 4-5 ani: copilul își perfecționează schema corporală și învață să se orienteze conștient în spațiu; cunoaște pozițiile pe care le poate lua fiecare parte a corpului prin raportare la un reper și învață noțiunile spațiale (stânga, dreapta, sus, jos, în față, în spate, pe, sub, în, lângă etc). Tot în această etapă, învață să asocieze obiectele de îmbrăcăminte adecvate fiecărei părți a corpului.

• Organizarea spațio-corporală – după 5 ani: copilul învață să coordoneze mișcările propriului corp, cu o anumită intenție; legătura dintre schema corporală și psihic este pe deplin realizată; copilul își poate exprima emoțiile prin reacții corporale.

De ce este atât de importantă însușirea schemei corporale? Pentru că orice disfuncționalitate la nivelul schemei corporale produce alte tulburări (de orientare și organizare spațio-temporală, de lateralitate, de coordonare motrică, tulburări de percepție a sinelui, de raportare la ceilalți etc), care vor deveni cauzele altor tulburări, mai grave (tulburări de scris-citit, apraxie, tulburări afective, de personalitate etc).

Un exemplu concludent: tulburările de orientare, organizare şi structurare spaţio-temporală se manifestă în actul lexico-grafic prin:

  • confuzii între literele simetrice b-d, p- b, p-q, p-d, u-n sau între cifrele 6-9, bazate pe inversiunea stânga-dreapta, sus-jos;
  • scrierea în oglindă (cu litere sau cifre inversate);
  • scris-cititul de la dreapta la stânga sau de jos în sus;
  • scris-cititul pe diagonală (copilul începe pe un rând, dar nu finalizează, ci sare pe următorul rând);
  • scrierea necaligrafică, până la ilizibilă, cu litere prea mari sau prea mici, care nu respectă liniatura;
  • incapacitatea de a reda în scris un eveniment în succesiunea desfășurării lui etc.

Cum recunoaștem copilul cu tulburare de schemă corporală? Iată câteva semne:

  • copilul nu poate să arate/ să denumească la cerere diverse părți ale propriului corp sau ale altei persoane;
  • copilul se lovește des de mobilierul din casă, este neîndemânatic, scapă des obiecte din mână, nu aproximează corect distanța, stă prea aproape sau prea departe de partenerul de conversație;
  • se îmbracă cu dificultate; nu știe utilitatea obiectelor vestimentare (ex: nu pune căciula pe cap);
  • copilul se orientează greu în spațiu; nu înțelege sau confundă noțiunile spațiale (sus-jos, stânga-dreapta, în față-în spate, înainte-înapoi etc); nu poate spune unde se află el/ alte persoane în raport cu obiectele din jur (lângă, pe, sub, în etc);
  • lateralitatea (stângaci sau dreptaci) nu este fixată; copilul mută creionul, lingura etc când în stânga, când în dreapta, fără a manifesta preferințe și fără a performa cu o mână sau cealaltă;
  • numără cu greutate, nu respectă ordinea numerelor, nu spune zilele săptămânii sau anotimpurile în succesiune;
  • nu povestește un eveniment sau o poveste, respectând ordinea logică a secvențelor;
  • la vârsta școlară, apar dificultăți perceptive care îi afectează performanța școlară: citește cuvintele de la dreapta la stânga, confundă literele asemănătoare (b-d, b-p, p-q, u-n etc), scrie în oglindă.;
  • copilului îi este greu să realizeze sarcini motorii fine, care necesită precizie și coordonare (ex: să decupeze, să înșire mărgele pe ață etc);
  • nu folosesțe mimica, gesturile, postura corporală pentru a se exprima.

Cum îl putem ajuta pe copil să-și însușească schema corporală? Sugestii de activități și exerciții:

  • Jocuri, exerciții pentru recunoașterea părților propriului corp: să arate mâna, gura, nasul, piciorul, ochiul, urechea etc, cu ochii deschişi/ închiși, în poziție verticală/ orizontală, prin imitație sau la comandă verbală;
  • Recunoașterea părților corpului altei persoane;
  • Recunoașterea părților corpului în imagine (desen, fotografie);
  • Denumirea părților corpului: la sine, la altul, în imagine;
  • Recunoașterea și denumirea părţilor corpului care lipsesc dintr-o imagine;
  • Reconstituirea întregului, prin completarea părților care lipsesc (siluete desenate pe jumătate);
  • Asamblarea tip puzzle sau incastru a părților corpului;
  • Desenarea siluetelor; colorarea, la cerere, a diferitelor părți ale corpului;
  • Jocuri tip incastru sau fișe de lucru pentru asocierea părților corpului cu îmbrăcămintea adecvată;
  • Ghicitori despre părțile corpului;
  • Asocierea părților corpului cu utilitatea lor (ce facem cu mâinile, cu ochii etc);
  • Jocuri pentru învățarea igienei corpului;
  • Exerciții de poziționare în spațiu a propriului corp sau a unor obiecte, raportate la propriul corp (ex: ridică mâna dreaptă; pune cartea sub masă);
  • Exerciții de coordonare a mișcărilor corpului (mișcări sincrone ale brațelor, picioarelor etc);
  • Jocuri de comunicare nonverbală, prin mimică și expresivitate facială și corporală (ex: mimează cum te simți acum).

Aici găsiți un joc interactiv pentru fixarea schemei corporale:

Joc – schema corporală

Întrebări sau comentarii

One comment on “Rolul schemei corporale în dezvoltarea psihomotrică

rodica

Foarte interesant si captivant!

Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Abonare

Introdu adresa de email pentru a te abona la acest blog și vei primi notificări când vor fi publicate articole noi.

Arhive

Categorii

Traducere

error

Iți place blogul? Abonează-te, pentru a afla noutățile!