litera.ro

elefant.ro

Joc pentru evaluarea vocabularului


,,Călătorii în lumea cuvintelor” este un joc pentru evaluarea vocabularului activ şi pasiv, conceput pentru copii de 3-5 ani sau pentru copii mai mari cu întârziere în dezvoltarea limbajului.

Este un joc de masă şi pentru desfăşurarea lui veţi avea nevoie de:

  • tablă de joc
  • jetoane
  • zar
  • pioni

Cum procedăm?

  • Imprimaţi tabla de joc în format A3 (recomandat) sau A4 color, pe carton dacă este posibil sau laminaţi planşa, pentru o utilizare de durată.
Tabla de joc
  • Imprimaţi planşa cu jetoane (A3 color, carton sau laminat) şi decupaţi-le.
Jetoane cu itemi pentru evaluarea vocabularului

Cum jucăm?

Varianta 1:

  • Se grupează jetoanele după culoare şi se aşază cu faţa în jos;
  • Copilul dă cu zarul şi înaintează cu pionul pe tabla de joc, atâtea căsuţe câte arată zarul;
  • În funcţie de culoarea pe care se opreşte, ia un jeton albastru sau galben şi răspunde cerinţei;
  • Dacă răspunsul este corect, pionul rămâne în căsuţă;
  • Dacă răspunsul este parţial corect (ex. enumeră doar 1-2 din 3 fructe), pionul se întoarce în spate cu o căsuţă;
  • Dacă răspunsul este total greşit, pionul se întoarce în spate cu o căsuţă şi copilul trebuie să mai întoarcă un jeton şi să răspundă altei cerinţe;
  • Câştigă jocul jucătorul care ajunge primul în căsuţa 20.

Varianta 2:

  • Se grupează jetoanele după culoare şi se aşază cu faţa în jos;
  • Copilul dă cu zarul şi înaintează cu pionul pe tabla de joc atâtea căsuţe câte arată zarul;
  • În funcţie de culoarea pe care se opreşte, ia un jeton albastru sau galben şi răspunde cerinţei;
  • Dacă răspunsul este corect, pionul rămâne în căsuţă;
  • Dacă răspunsul este incomplet sau parţial corect (ex. enumeră doar 1-2 din 3 fructe), pionul se întoarce în spate cu o căsuţă;
  • Dacă răspunsul este greşit, pionul se întoarce 3 căsuţe;
  • Dacă pionul se opreşte într-una din căsuţele cu numerele 3, 6, 11, 15, 19, jucătorul trebuie să stea următorul tur;
  • Dacă pionul se opreşte într-una din căsuţele cu numerele 5, 10, 13, jucătorul trebuie să înainteze două căsuţe;
  • Dacă pionul se opreşte în căsuţa cu numărul 2, jucătorul va muta pionul în căsuţa 10;
  • Dacă pionul se opreşte în căsuţa cu numărul 18, jucătorul se va întoarce cu pionul în căsuţa 7;
  • Câştigă jocul cel care ajunge primul la 20, cu un număr exact ( ex. Dacă pionul este la 16 şi copilul dă cu zarul 4, câştigă. Dacă dă 5, se va întoarce la 19 şi va avea nevoie de un 1 pentru a câştiga).

Ce putem evalua prin acest joc logopedic?

  • înţelegerea limbajului (Înţelege copilul sarcinile şi regulile jocului?);
  • structura şi volumul vocabularului ( Are copilul formate categoriile? Încadrează corect o noţiune într-o categorie? Poate da exemple de itemi subordonaţi unei categorii? Cunoaşte utilitatea obiectelor? Cunoaşte succesiunea numerelor? etc).

Descarcă aici jocul (tabla de joc, jetoanele şi regulamentul) în format PDF:

Follow and share
error

Întrebări sau comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Abonare

Introdu adresa de email pentru a te abona la acest blog și vei primi notificări când vor fi publicate articole noi.

Arhive

Categorii

Traducere

error

Iți place blogul? Abonează-te, pentru a afla noutățile!