Program de educare şi exersare a conştiinţei fonologice


Vă vorbeam, în articolul precedent, despre rolul conştiinţei fonologice în apariţia tulburărilor de limbaj şi despre importanţa unui program de educare şi antrenare a conştiinţei fonologice, care să înceapă din perioada preşcolară şi să vizeze:

  • Dezvoltarea atenţiei auditive
  • Formarea și devoltarea percepției fonematice şi a memoriei auditive
  • Formarea capacității de analiză și sinteză la nivelul propoziției
  • Formarea capacității de analiză și sinteză fonetică la nivelul cuvântului
  • Formarea capacității de analiză și sinteză fonetică la nivelul silabei
  • Formarea abilității de sesizare a rimei
  • Formarea abilității de manipulare a fonemelor în cadrul cuvântului.

În acest articol, vă voi prezenta un model de program pentru educarea şi antrenarea conştiinţei fonologice, desfăşurat pe etape corespunzătoare nivelurilor conştiinţei fonologice şi obiectivelor vizate, de la simplu la complex, cu exemple de activităţi specifice.

1. Atenţia auditivă

Descrierea abilității de conștientizare fonologică: Copilul va identifica şi discrimina sunetele din mediu.

Exemple de activităţi: exerciţii şi jocuri de orientare după sursa sonoră, de recunoaştere a sunetelor ambientale şi a sunetelor produse de instrumente muzicale, de recunoaştere a vocilor etc.

2. Percepţia fonematică şi memoria auditivă 

Descrierea abilității de conștientizare fonologică: Copilul va reproduce şi diferenţia structuri fonetice, de la simplu la complex.

Exemple de activităţi:

– Exerciţii de reproducere a sunetelor, silabelor, cuvintelor, propoziţiilor;
– Exerciţii de diferenţiere a sunetelor, prin diferite canale senzoriale (auditiv, tactil, vizual). Exemplu: sunetul ş poate fi identificat şi diferenţiat de alt sunet prin componenta sa acustică, prin perceperea jetului de aer cald pe mână, prin urmărirea poziţiei buzelor şi a limbii în timpul emiterii sunetului;
– Exerciţii cu sunete-perechi şi cuvinte paronime, structurate după criteriul asemănării acustice (ex: pară-bară; cară-gară);
– Memorizări de versuri.

3. Nivelul propoziţiei

Descrierea abilității de conștientizare fonologică: Copilul va recunoaşte, localiza şi manipula cuvintele în cadrul propoziţiei.

Exemple de activităţi:

– Exerciţii, jocuri motrice şi vizuale de identificare a cuvintelor unei propoziţii (ex.: copilul face atâţia paşi sau bate din palme pentru fiecare cuvânt auzit în propoziţie; selectează dintr-un grup imagini cu cuvintele auzite într-o propoziţie enunţată de profesor/părinte;

– Exerciţii, jocuri de izolare (analiză), ordonare, fuziune (sinteză) a cuvintelor în propoziţie;

– Exerciţii de completare a propoziţiilor lacunare.

4. Nivelul cuvântului

Descrierea abilității de conștientizare fonologică: Copilul va identifica şi manipula silabele în cadrul cuvântului.

Exemple de activităţi:

– Exerciţii motrice de segmentare (analiză) a cuvintelor şi de sinteză a silabelor în cuvânt;

– Exerciţii, jocuri de ordonare a silabelor, pentru a forma cuvinte cu sens;

– Exerciţii de completare a cuvintelor lacunare (cu silabă iniţială dată, cu silabă finală dată etc).

5. Nivelul silabei

Descrierea abilității de  conștientizare fonologică: Copilul va identifica şi manipula sunetele în cadrul silabei.

Exemple de activităţi:

– Exerciţii de pronunţie coarticulată a sunetelor care compun silaba (ooo-iii: oi);

– Exerciţii de analiză şi sinteză a silabelor directe (ma), inverse (am), inchise (mic), deschise (mea);

– Exerciţii cu şiruri de silabe reversibile (ca-ac);

– Exerciţii de diferenţiere a seriilor de silabe-perechi (pa-ba, pe-be, pi-bi…; ap-ab, ep-eb, ip-ib…).

6. Nivelul rimei

Descrierea abilității de conștientizare fonologică: Copilul va identifica rima în cuvinte.

Exemple de activităţi:

– Exerciţii de recunoştere a cuvintelor care rimează (cu şi fără suport imagistic);
– Exerciţii de identificare a rimei în versuri;
– Jocuri de versificaţie, pe suport imagistic: versuri/ ghicitori lacunare (ex. „O fetiţă şi un moş/ Dau grăunţe la …” – cocoş).

7. Nivelul fonemului

Descrierea abilității de conștientizare fonologică: Copilul va identifica, localiza şi manipula sunetele în cadrul cuvântului.

Exemple de activităţi:

– Exerciţii, jocuri de identificare a fonemului în cuvânt (Cu ce sunet începe cuvântul „masă”? Cu se sunet se termină? Se aude sunetul „s” în cuvântul „masă”?);
– Exerciţii de localizare a sunetului în cuvânt (recunoaşterea poziţiei pe care o ocupă sunetul (iniţial, median, final);
– Exerciţii, jocuri de recunoaştere a sunetului comun/ diferit dintr-un şir de cuvinte
– Exerciţii, jocuri de analiză fonetică a sunetelor componente ale cuvântului (carte: c-a-r-t-e);
– Exerciţii, jocuri de sinteză a sunetelor în cadrul cuvântului (c-a-r-t-e: carte);
– Exerciţii, jocuri de ordonare a sunetelor în cadrul cuvântului (a-c-t-r-e: carte);
– Exerciţii, jocuri de formare a unor cuvinte noi, prin eliminarea, adăugarea sau substituirea unui fonem în cadrul cuvântului.

În aplicarea unui asemenea program de conștientizare fonologică, se va ţine cont de câteva reguli:

– Structurarea sarcinilor se va face de la simplu la complex, în funcție de:

  • mărimea unităţii manipulate (mai întâi propoziţiile, apoi cuvintele, silabele, rimele şi apoi fonemele individuale);
  • numărul de sunete din cuvânt (se pornește de la cuvinte formate din 2 sunete, crescând progresiv numărul sunetelor în cuvânt);
  • poziţia sunetelor în cadrul cuvântului (sunet inițial, sunet final, sunet median; poziţia mediană a sunetului este cel mai dificil de identificat; vocalele sunt mai uşor de identificat decât consoanele);
  • proprietăţile fonologice ale cuvintelor (trebuie exersate mai întâi cuvintele ce conţin sunete mai uşor de prelungit: vocale și consoanele m, s, z, ş, r;

– Sarcinile de sinteză vor fi efectuate înaintea celor de analiză;

– Diferenţierea fonemelor se va exersa mai întâi între consoanele surde şi cele sonore (s-z), apoi între sunetele cu punct de articulare apropiat (s-ţ);

– Sarcinile de identificare trebuie solicitate înaintea celor de exemplificare (Spune cu ce sunet începe cuvântul „avion”/ Spune un cuvânt care începe cu sunetul „a”).

Aici puteţi descărca 26 de fişe de lucru pentru programul de conştientizare fonologică, în format PDF:

Dacă vă plac materialele Logorici, puteți susține activitatea site-ului printr-o donație!

Distribuie articolul:

Întrebări sau comentarii

13 comments on “Program de educare şi exersare a conştiinţei fonologice

Irina

Multumesc mult pentru acest model de program! Imi este de ajutor.

Reply

Mă bucur că vă este de folos!😊

Reply
Boghiu Rodica

Mulțumim! Un articol util și atractiv pentru preșcolari și școlari.

Reply

Mulțumesc pentru feed-back!

Reply
Gabi

Foarte interesant! Felicitări!

Reply
anastasia

multumesc pentru articol

Reply

Cu drag! Sa va fie de folos!

Reply
anca

materiale frumoase pt prescolari cat si pt scolari

Reply
Dana Isabela Birău

Mulțumesc din suflet !

Reply

Mă bucur că materialele mele ajung la cei care au nevoie de ele şi le apreciază!

Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Logorici – oferta de servicii și produse logopedice

Mă găsești și aici

Notificări prin email

Introdu adresa de email și vei primi notificări când vor fi publicate articole noi.

Mapa sunetului Ș

Arhive

Mapa sunetului R

Categorii

Mapa sunetului S

Corectarea pronunției – fișe de lucru

Traducere

Nu puteți copia conținutul acestei pagini!