„Orientarea spațială” este un material care are ca obiectiv învățarea/ exersarea noțiunilor spațiale. Este conceput atât pentru copiii cu retard de limbaj, care utilizează incorect termenii spațiali (pe, în, sub, lângă, în față, în spate, peste, între etc), cât și pentru copiii neurotipici, cu deficit de organizare spațio-temporală. Despre importanța orientării spațiale am scris mai multe în articolul Rolul schemei corporale în dezvoltarea psihomotrică.
Materialul conține 9 planșe de lucru cu enunțuri și 9 planșe cu jetoane, care vor fi decupate și, recomand, laminate – pentru o utilizare îndelungată. Cele 54 de jetoane, rezultate în urma decupării, ilustrează enunțurile scrise pe planșele de lucru. Logopedul va citi enunțul, iar copilul va selecta jetonul corespunzător și îl va așeza pe planșă.
Jocul facilitează învățarea noțiunilor spațiale, prin șabloanele verbale folosite. Ex. „Iepurele/ robotul/ rața/ mărul… stă pe masă”.
Materialul poate fi folosit cu succes și ca exercițiu de extensie cuvânt-propoziție, propoziție simplă-propoziție dezvoltată sau pentru exersarea întrebărilor Cine?, Ce face?, Unde? Ce? etc.
Exemplu:
- iepure
- Iepurele stă.
- Iepurele stă pe masă.
- Cine? Iepurele
- Ce face? Stă
- Unde? Pe masă
Indicatorii vizuali și organizatorii grafici pe care i-am utilizat în elaborarea planșelor (culoarea roșie pentru subiect, verde pentru noțiunea spațială, scrierea pe coloane cu similitudini parțiale) facilitează exercițiile de citire pentru copiii dislexici.
Materialul este disponibil pentru descărcare prin abonament Fulger sau Favorit. Dacă îl găsiți util, vă aștept în Club Logorici!