„Borcanul cu silabe” este un joc educațional pentru exersarea conștiinței fonologice, realizat pentru copii cu vârste cuprinse între 5-8 ani sau copii mai mari, cu dificultăți de procesare fonologică. Materialul conține o planșă de joc (borcanul), 105 jetoane (cu imagini ale unor cuvinte compuse din una, două, trei, patru sau cinci silabe) și 5 etichete cu numărul de silabe.
Cum procedăm?
- Imprimăm materialul A4 color;
- Laminăm planșele, pentru o folosință îndelungată;
- Decupăm borcanul (opțional); poate fi utilizată planșa și fără a fi decupată;
- Decupăm cele 105 jetoane cu imagini și cele 5 etichete cu numărul de silabe.
Pentru a nu umple masa de lucru, dacă lucrați individual, recomand o selecție a jetoanelor (ex, puteți lucra cu 20 de jetoane, dar să vă asigurați că ați selectat minim 5 jetoane cu numărul de silabe înscris pe etichetă). Logopedul/părintele alege o etichetă. Eu încep cu cuvintele bisilabice (eticheta cu 2), pentru că sunt mai ușor de sesizat cele 2 silabe ale cuvântului, decât cuvântul monosilabic. Apoi lucrez, în ordine: cuvinte monosilabice, cuvinte din 3 silabe, cuvinte din 4 silabe și, la final, cuvintele din 5 silabe.
Copilul trebuie să aleagă, din mulțimea jetoanelor, 5 imagini care conțin numărul de silabe scris pe eticheta borcanului (1, 2, 3, 4 sau 5). Va pronunța fiecare cuvânt și va verifica numărul de silabe, prin una din metodele cunoscute (palma sub bărbie pentru a simți de căte ori deschide gura, bătaie din palme, trasarea unei liniuțe pentru fiecare silabă rostită etc). Cu excepția cuvintelor formate din 5 silabe, pentru care sunt disponibile doar 5 jetoane, pentru etichetele 1, 2, 3 și 4 copilul poate juca de minim 3 ori fiecare variantă, cu alte jetoane.
Pentru copiii care știu să scrie, puteți utiliza jocul pentru exersarea scris-cititului: cuvintele găsite vor fi scrise pe caiet, întâi pe silabe, apoi întregi. Pot formula cu ele propoziții sau pot realiza o scurtă compunere, în care să utilizeze cele 5 cuvinte.
Jocul este foarte ofertant și poate fi utilizat în multiple moduri, atât în terapia dislexo-disgrafiei, cât și în terapia dislaliei (puteți scrie pe etichetă sunetul pe care doriți să îl exersați, iar copilul va selecta 5 imagini cu sunetul respectiv) sau a retardului de limbaj (ex. scriem pe etichetă „Animale” și copilul va selecta doar imagini cu animale; lipiți pe etichetă o bulină autocolantă – ex. galbenă – și copilul va selecta jetoane care au culoarea galbenă etc).
Materialul este conținut premium, disponibil pentru membrii Clubului Logorici. Dacă vă place, vă aștept în club!